חרדה ודום נשימה בשינה הם כמו דגים ומים: תמצא אחד ובד"כ תמצא גם את השני.

החיבור ביניהם נתמך על ידי יותר ויותר מחקרים המבוצעים בתחום במהלך השנים. למשל בדצמבר 2012 עיתון רפואי חשוב ומשמעותי מאירופה פרסם מחקר שמצא שיותר ממחצית המטופלים בדום נשימה בשינה היו גם בדרגה כלשהי של דכאון וחרדה.

המחקר גם מסביר כי דום נשימה בשינה לא נקשר בהכרח עם חרדה קשה אלא רק עם קיומה של חרדה באותם מטופלים.

מקורות שונים מצאו את הקשרים בין דום נשימה בשינה לבין חרדה בדרגות החמורות ביותר שלה. בד"כ הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD). על פי מדריך הבריאות של הנויורק טיימס, דום נשימה בשינה עשוי להגביר את הסימפטומים של PTSD כולל חוסר שינה וסיוטים. המדריך מציין כי דום נשימה בשינה קשור לפעמים גם בסיכון להפרעת פאניקה.

אישה בחרדה מנסה לישון

מחקר שנערך בשנת 2005 על ידי כתב העת sleep מסייע בבירור החרדה וקשר דום נשימה בשינה. בהשוואה למטופלים שטרם אובחנו כסובלים מדום נשימה בשינה, אלו שאובחנו חוו "שכיחות גדולה יותר מאופן משמעותי" ל"הפרעות במצב הרוח, חרדה, הפרעת דחק פוסט טראומטית, פסיכוזה ודמנציה בחולים עם דום נשימה בשינה", כך מצא המחקר.

עדיין, חשוב לציין כי למרות שחרדה ודום נשימה בשינה נמצאים לעיתים קרובות יחד, אחד לא בהכרח גורם לשני. "קשה לאבחן אם אובדן שינה הוא פשוט תוצר לוואי של חרדה או שהפרעה בשינה גורמת לחרדה", אמרה דוקטורנטית ברקלי אנדראה גולדשטיין במחקר שפורסם לאחרונה בנושא חרדות וחוסר שינה.

לעיתים קרובות, מאמינים כי גורם שלישי כגון מתח או אי ודאות גורם הן לחרדה והן לדום נשימה בשינה. בעלון שפורסם גם על ידי UC Berkeley רופא המטפל במצבים דחופים מציין מגוון של מצבים בסטודנטים, החל מ"שינת יתר ועד הפרעות חרדה מעכבות שינה ובעיות פיזיות כגון דום נשימה בשינה", מצביעים על כך שהמתח בחיי הסטודנטים עלול להוביל הן לחרדה והן להפרעות שינה פיזיות כגון OSA – למרות שאחד לא בהכרח גורם לשני.

אך די במתאם בסיסי בין חרדה לדום נשימה בשינה כדי לסקרן חוקרים המקווים שטיפול במצב אחד עשוי להוביל לפתרון שניהם. לדוגמה, מטרת המחקר החדש של UC BERKELEY הייתה לקבוע את הקשר בין חוסר שינה להעלאת הפעילות המוחית שלפי האמונה תורמת לחרדה ו"דאגה מוגזמת". המחקר הגיע למסקנה כי ההשפעה של חוסר שינה על המוח מגבירות את "חרדת הציפייה".

"ממצאים אלה עוזרים לנו להבין כי אותם אנשים החרדים מטבעם הם אותם אנשים שיסבלו מהפגיעה הגדולה ביותר ממחסור בשינה", אמר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מתיו ווקר, המחבר הבכיר בעיתון. "על ידי השבת שינה באיכות טובה אצל אנשים הסובלים מחרדות, ייתכן שנוכל לסייע בשיפור הדאגה המוגזמת שלהם."

מה זה אומר? רבים מהשיטות המומלצות לשינה בריאה המופנות לאנשים הסובלים מדום נשימה בשינה קלה עד בינונית יכולים גם להיות יעילים לעכב את הדחף, לדאוג ולחוות חרדה מיותרת – עוד תמריץ לחפש פתרונות שינה בריאים אם אתה חווה צורה כלשהי של נדודי שינה או חוסר שינה.

לבעיות דום לב בשינה יש פתרונות – התייעצו עם רופא המשפחה שלכם. אחד מהמכשירים לטיפול בבעיית דום נשימה הינו CPAP. לעמוד ה CPAP שלנו.